måndag 19 januari 2009

Altanhögtalarna har anlänt!

Högtalarna jag beställde från Ljudia till altanen (se tidigare bloggpost) har anlänt! Jag har legat nerbäddad sen i fredags p.g.a. en riktig grisinfluensa med feber, frossa, illamående, och värk överallt, men på nu på eftermiddagen kändes det lite bättre efter 3-4 dagars vila så jag kunde inte hålla mig från att åka och hämta ut dem trots att jag svettas bara jag rör minsta fena.

Jag började med att koppla in dem på köksstereon, det är ju trots allt den som ska driva dem sedan när de står ute på altanen. Som jag skrev tidigare så ger den med lite god vilja ut 2x80 watt, under omänskliga förhållanden (10% THD måste väl ändå räknas som tortyr), mer rättvisande mätmetoder skulle förmodligen visa en fjärdedel eller så av den effekten vilket ändå får räknas som helt okey. Med kablar hängandes lite fritt och allt annat än snyggt (se bilden), temporärt kopplat till högtalarväxeln som jag ska gömma undan sedan drog jag med förväntan igång stereon. Och nog lät det bra alltid! Klart över förväntan! Hur kan man få så pass bra ljud för ynka 1395 kr, med tanke på att det är vädertåliga högtalare med plastlådor?! Rent subjektivt verkade känsligheten klart i klass med högtalarna som följde med köksstereon också, det hade jag inte väntat mig. De har dessutom en impedans på 4 ohm medan de här har 8 ohm, så förstärkaren ger ju ifrån sig mindre effekt. Riktigt kul att det funkade så bra!

Dags att se vad som händer när vi kopplar på rejält med effekt! Sagt och gjort, jag gick ut till garaget och hämtade PA-slutsteget, 2x525 watt ska väl kunna skrämma ur ännu lite mer liv ur dem! Jag släpade upp steget till kontoret på övervåningen och kopplade in det till datorn. En kartong och multifunktionsskrivaren fick agera högtalarstativ. På med grejerna, och visst, man kan spela riktigt högt utan att det låter illa. Imponerande!! Sitter och skriver detta medan musiken pumpar... :D

Inga kommentarer: