söndag 25 januari 2009

Seventh Wonder - Mercy Falls

Idag har Seventh Wonder's senaste skiva Mercy Falls rullat några gånger, den är verkligen ett mästerverk! Jag beställde den i början av december från CDON och fick vänta 6-7 veckor på den, ingen ovanlighet när det gäller detta företag tyvärr, inte för mig i alla fall... Under tiden hann Hifi & Musik utse den till 2008 års bästa hårdrocksalbum i sitt julnummer, och det är tamejfan inte mer än rätt! Skivan är rakt igenom assnyggt komponerad och framförd, melodierna är vackra och sångaren går inte av för hackor. Jag inser ju att det inte är för alla förstås, käkar man blytung metal till frukost kanske det här kan kännas aningen mjukt, men det är ändå värt att ge en chans. Mitt första intryck när jag fick skivan för någon vecka sen var att det var riktigt bra, andra lyssningen tänkte jag att det nog inte var så bra trots allt. Det var i och för sig mitt i natten när man borde ha sovit i stället. Tredje lyssningen lät det riktigt bra igen och därefter har det känts rakt igenom lysande. Ungefär som vanligt när man hittar en skiva utöver det vanliga med andra ord. Den bästa musiken, den man kan lyssna på i åratal utan att den någonsin känns ointressant utan snarare mer och mer solid, är kanske inte helt lättsmält första varven. Rakt emot dyngan som oftast spelas på radio med andra ord, billigt krafs som är tänkt att dra till sig folks uppmärksamhet i brådrasket så att de ska lägga sina surt förvärvade pengar på något som på sin höjd håller några veckor. Att slå på Rix FM efter att ha lyssnat på den här skivan känns som att sitta där med en riktigt fin och saftig oxfilé, perfekt grillad, kanske den bästa man någonsin ätit, för att sen upptäcka att efterrätten består av... pölsa?! Och sen filosofera över att det faktiskt finns folk som äter pölsa regelbundet, helt frivilligt. Ljudkvaliteten ligger nånstans kring medel för moderna hårdrocksskivor skulle jag säga, kanske snäppet över, men tyvärr är det sällan man snubblar över en skiva i den här genren med sagolik dynamik, det är alltid för hårt komprimerat. Hade det inte varit hårt komprimerat med för hög ljudnivå i vanlig ordning så hade det nog kunnat låta riktigt bra, ljudkvaliteten i övrigt är bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett riktigt kul inlägg.
Riktigt roligt att du gillar vår musik! Kan ju bara hoppas att vi stöter på varann när vi är ute och giggar. I så fall är det jag som bjuder på en öl.

Mvh

//Johnny S. - Seventh wonder

Mattias (a.k.a. Kingen) sa...

Kul att du hittade min bloggpost! Sedan jag skrev den har skivan rullat otaliga gånger både här hemma, i bilen, i MP3-spelaren och på jobbet. Både jag och tjejen är helfrästa, som jag skrev tidigare, det är ett mästerverk!

Hoppas vi stöter på varandra, en öl och lite musiksnack vore inte helt fel! :)