lördag 17 januari 2009

Högtalare till altanen

Efter många dagars (eller veckors...) efterforskning har jag äntligen hittat högtalare till altanen! Min tanke först var att bygga en egen "ljudlimpa" med bilstereoelement eftersom de tål fukt ganska bra. Tankarna har vandrat emellan massor av olika alternativ, till exempel:








  • 4 stycken 6.5" koaxialelement (två per kanal) i en "ljudlimpa"
  • 2 stycken 6x9" koaxial/triaxialelement i antingen ljudlimpa för båda kanalerna eller en separata låda för varje kanal
  • 2 st 8" bilbasar + 2 st piezodiskanter
  • Någon typ av infälld lösning i taket med marinhögtalare (övergav den eftersom jag vill kunna ta undan grejerna under vintern)
Jag ville inte lägga alltför mycket pengar eftersom det är utomhus, hade jag byggt själv hade jag hamnat på kanske tusenlappen. Slutligen föll valet på två stycken färdigbyggda PA-högtalare från P.Audio som är en välkänd tillverkare inom PA-världen. De heter P.Audio Compact 8.1 och säljs av Ljudia för överkomliga 1395 kr/par! Modellen är utgående så jag antar att det är därför priset är så pass bra som det är, de hade bara 12 par kvar och numera 11. :) De har 8" baselement och en hornladdad diskant. Fördelen med dessa är att jag vet att de tål fukt och att jag slipper ha en låda av målad spånskiva som kanske inte trivs sådär jättebra i fukt utomhus. Jag har dock tak över altanen, så visst, hällregn är det inte frågan om, men ändå.

Högtalarna kommer att drivas av köksstereon med högtalarkablar utdragna genom köksväggen, kopplat via en högtalarväxel som jag hittade på Fyndbörsen för futtiga 119 kr. Det är en microstereo med klass D-förstärkare (Sony CMT-SE1) som med mycket välvilja har specats till 2x80 watt. Ärlig effekt kanske är en fjärdedel, men det bör räcka till någorlunda ljudnivåer då högtalarna har hygglig känslighet (89.5 db). Vill man dra på högre har jag ett PA-steg jag kan koppla in, och ett par gigantiska hemmabyggda högtalare om dessa inte duger. Ska bli riktigt kul att provköra dem när de anländer nästa vecka!

5 kommentarer:

Henrik sa...

Hei! Jeg tenker på å kjøpe et par av disse høyttalerene til terrassen... Har de fungert bra? Lyder de ok? Er de veldig retningsbestemte?

Mattias (a.k.a. Kingen) sa...

Hej! Eftersom det inte blivit sommar riktigt än så har jag inte hunnit montera ut dem, utan jag har bara provspelat dem inomhus. Och inomhus låter de mycket bra för pengarna (1395 SEK är enligt mig väldigt billigt)! Jag kan tyvärr inte uttala mig om ifall de är riktiningskänsliga heller på grund av detta, men jag tror inte de är så jättekänsliga för det.

Mattias (a.k.a. Kingen) sa...

Om du inte läst detta inlägg så står lite mer att läsa här också:

http://hifimusik.blogspot.com/2009/01/altanhgtalarna-har-anlnt.html

Nicklas sa...

Tjenare.
Jag fundera också att köpa de här högtalarna till altanen och blev himla glad när du skrivit om dom.
Jag har en fråga innan jag slår till, hur det ut med monteringsalternativ (Skall hänga dem på väggen eller under taket)
Tusen tack för hjälpen !
/Nicklas

Mattias (a.k.a. Kingen) sa...

Kul att du hade glädje av mitt inlägg! Det finns två stycken invändiga gängor bakpå högtalarna för montering, så du kan t.ex. dra fast dem med två bultar i ett bockat järn eller liknande, så tänkte jag göra i alla fall. Det finns även nyckelhål så man direkt kan hänga upp dem (men det känns väl kanske inte riktigt gediget). Jag funderar själv på om jag ska sätta dem upprätt eller om jag vågar hänga dem vinklat uppe i övergången mellan väggen och altantaket, om du fattar. Belastningen blir högre på infästningen i högtalarna då, men det känns som att det skulle kunna funka.