torsdag 19 mars 2009

Skarpt test av aktiv brusreducering

I december skrev jag ett inlägg om Sennheiser PXC 450, ett par hörlurar med aktiv brusreducering (Noiseguard som det heter på Sennheiserspråk). För en tid sen var jag ute och åkte tåg, och även om tåg får räknas som relativt tyst mot t.ex. flyg så är det ändå ett ganska påtagligt bakgrundsljud när man lyssnar på musik i hörlurar. Så jag fick äntligen chansen att prova mina lurar i en verklig miljö. När man tar på sig dem så märker man först inte så stor skillnad, prat och andra ljud omkring en finns fortfarande där, det blir inte tyst som i graven direkt (jag kan i och för sig inte påstå att jag vet hur det låter i en grav, men det lär väl knappast behövas Noiseguard-lurar där). Slår man däremot av den aktiva brusreduceringen är skillnaden enorm! Det är lite samma effekt som att slå av en stationär dator med någorlunda diskret fläktsurr, man inser inte skillnaden förrän surret verkligen försvinner. Brusreduceringen jobbar under 1 kHz vilket förklarar varför en del prat och annat hörs ändå, men det är troligen för att inte påverka resten av frekvensbandet negativt, för brusreduceringsfunktionen degraderar ljudet en smula. Det är tveklöst att föredra framför lågfrekvent oljud dock, det är det inget snack om! I det ögonblick man slår på MP3-spelaren känns det dessutom som att det faktiskt är knäpptyst bortsett från musiken. Det är väldigt avkopplande att bara höra musiken och inget annat, man kan dessutom spela lite lägre i stället för att försöka dränka oljud med mer ljud. Rekommenderas tveklöst!

Sennheiser har dessutom en annan finess som gör att man kan trycka på en knapp på luren och låta brusreduceringen jobba men ändå plocka upp omgivande tal via mikrofoner, perfekt om man vill prata med sina medpassagerare eller tåg/flygpersonal utan att ta av sig lurarna. Den funktionen visade sig också fungera riktigt bra!

Inga kommentarer: