lördag 6 december 2008

Hörlurar med aktiv brusreducering

Jag har varit nyfiken på hörlurar med aktiv brusreducering ("Noise Cancelling" på engelska) en tid nu, i synnerhet sen en arbetskamrat demade sina Bose QuietComfort 3. Bose är rätt kända på området, kanske delvis för att det är ett amerikanskt märke och den typen av lurar är populära i USA. Det många kanske inte vet är att Sennheiser pysslat ganska länge med samma teknik och utvecklat den för bl.a. flygplanspiloter. Sennheiser har alltid legat mig varmt om hjärtat, jag har ägt runt fem olika par hörlurar av dem och alla har verkligen imponerat i sin respektive prisklass, allt från de billigaste modellerna för ett par hundringar till de majestätiska HD650 som är de absolut bästa hörlurar jag hört. Efter att ha läst ett tjugotal tester insåg jag att det var PXC 450 som var hörlurarna för mig. Två timmar efter ordern var lagd hade Dustin skeppat iväg paketet och igår kunde jag hämta ut det. Ljudet var så klart kanon i sann Sennheiseranda, fattas bara annat. Redan den passiva dämpningen (d.v.s. den dämpning som görs utan någon slags elektronik inblandad) var riktigt imponerande, det är inte mycket ljud som slinker in i hörlurarna och de sitter riktigt tight mot huvudet (på ett positivt sätt, inte på ett obekvämt sätt). Det går att köra lurarna helt passiva, som vilka lurar som helst, vilket förstås är kanon eftersom batteriet kan ta slut när man minst anar det. I aktivt läge (d.v.s. när elektroniken i hörlurarna är påslagen) så tar mikrofoner (jag vet inte var de sitter, men de är inte synliga) upp ljudet i omgivningen och skickar en fasvänd "motsatssignal" i lurarna tillsammans med musiken vilket gör att motorljud etc. effektivt dämpas med upp till 90%. Den siffran är säkert överdriven, men det är riktigt häftigt att aktivera brusreduceringskretsen och höra hur allt ljud under 1 kHz dämpas till i princip tystnad. Kretsen verkar inte på frekvenser över 1 kHz så det påverkar inte t.ex. tal så mycket, men den passiva dämpningen som jag nämnde tidigare tar hand om det så på det stora hela blir skillnaden väldigt stor. Det ska bli kul att testa dem i en mer störande miljö, hemma är det trots allt ganska tyst, men det funkar effektivt på kylskåpskompressorn, takfläkten och annat som dånar här hemma.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hur är det om man har glasögon montro?

Mattias (a.k.a. Kingen) sa...

Jag ska testa (med solbrillor) och återkomma med resultatet, ska försöka komma ihåg ikväll.

Mattias (a.k.a. Kingen) sa...

Nu har jag provat, och jag måste nog tyvärr säga att det inte fungerar så jättebra. PXC450 är nämligen tänkta att sluta helt tätt mot huvudet, blir det någon typ av springa emellan så försvinner ganska mycket bas. Det har förmodligen med brusreduceringsfunktionen att göra också, inget ljud får läcka in om det ska fungera. De känns lite som hörselkåpor när de sitter på, tack vare det så får man väldigt bra dämpning av omgivande ljud även när brusreduceringen inte är påslagen. Mitt förslag är att du försöker testa ett par om du har en butik i närheten, det kan ju hända att dina glasögon sitter annorlunda än mina solglasögon, eller att du kan leva med kompromissen. Annars får du leta efter en modell som ligger utanpå örat i stället, typ Bose motsvarighet. AKG har också någon modell tror jag.