torsdag 21 augusti 2008

När är det dags att bli ett blåbär?

Jag och min fru (jo, man känner sig gammal när man skriver/säger så) är med i Lovefilm.se sedan något år tillbaka och det fungerar riktigt bra. Numera får de in Bluerayfilmer på löpande band så jag funderar på att investera i en sådan spelare innan årsskiftet. Anledningen till att jag väntat är att spelarna har varit ganska usla, det har mest varit en fråga om att välja den som är minst kass, men kanske börjar tekniken mogna lite? Högupplöst bild och okomprimerat ljud är onekligen lockande. Tyvärr har inte min hemmabioprocessor HDMI så jag måste skicka ljudet analogt, vilket förstås ställer höga krav på spelarens ljudkvalitet och funktioner för att ställa in nivåer på kanalerna, bass management etc. En snabb sökning på prisjakt.se visar att det finns bluerayspelare från 1995 kr numera! Ganska stor skillnad mot för bara ett år sen då spelarna kostade flera tusen kronor mer, de billigaste skall sägas.

Min projektor stöder bara 720p men eftersom tester visar att det är i stort sett omöjligt att se skillnad på 720p och 1080p på 3 meters avstånd med 50" bild så tror jag nog att 720p på 77" duk ser skapligt ut. Bättre än vanlig DVD i alla fall!

Dags att skumma i utbudet och läsa lite tester... :)

Inga kommentarer: