söndag 14 september 2008

Marcus Cables Black Silver Maestro vs. Supra Ply 2.0

Jag köpte en uppsättning Marcus Cables Black Silver Maestro för ganska många år sen till min dåvarande anläggning, samma kablar som jag använder än idag. Innan dess körde jag Supra Ply och vid tillfället för bytet tyckte jag att Black Silver gav ett lyft även om det inte var enormt. Mina dåvarande Canton RC-A var ganska utsträckta i diskanten och jag vill minnas att det blev ännu mer påtagligt, om det sen beror på att Ply slätade över det en smula eller om Black Silver är aningens ljusa låter jag vara osagt. Jag har dock för mig att Marcus själv sa att de skulle vara väldigt neutrala.

Hur som helst, nu när jag beställde 20 meter Supra Ply 2.0 till bakhögtalarna så passade jag på att testa dem till frontarna först. Vilken skillnad!! Ärligt talat har jag nog aldrig upplevt en så stor skillnad mellan två uppsättningar kablar, och då ska man komma ihåg att Ply är väldigt bra kablar i sin klass, kanske de bästa. Ljudet från Black Silver Maestro har bättre definition i basen, mer detaljer men är framför allt STÖRRE. Perspektivet och djupet blir ett helt annat. Jag var faktiskt tvungen att dubbelkolla om jag hade gjort något fel, t.ex. inte dragit åt ordentligt. Men så var inte fallet. Tillbaka med Black Silver Maestro och bitarna föll på plats igen. Ibland upphör man aldrig att förvånas över hur stor skillnad det faktiskt kan vara på komponenter, innerst inne vill man ju inte riktigt tro på det, inte att skillnaderna ska vara så tydliga på just kablar i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. Jag var precis på väg att byta ut min nuvarande kablar till Supra, men tror jag avstår faktiskt.

Mattias (a.k.a. Kingen) sa...

Allt handlar förstås om vilken nivå man har på anläggningen, som jag skrev så är Supra Ply VÄLDIGT bra i sin prisklass, det är kanske inte helt rättvist att jämföra en kabel för 50 kr/m med en kabel för 300 kr/m. En gång i tiden när jag körde med Canton RC-A och S.A.T. Amplifix och samma CD-spelare som nu, en Primare D30.2, så tyckte jag som sagt inte att skillnaden var så värst stor mellan Ply 2.0 och Black Silver Maestro. Och då är det ändå ganska skaplig klass på de grejerna. Eller så har öronen blivit petigare med åren. :)