fredag 19 december 2008

Musiktips

Dags för två vitt skilda musiktips!

Det första vidarebefordrar jag från min polare Josef, och det är gruppen Porcupine Tree. Det tog inte många sekunder efter jag hört första låten innan jag insåg att det här verkligen är något för mig och jag beställde omgående tre album (Deadwing, Fear Of A Blank Planet och Nil Recurring) som alla kostade under 100 kr på CDON. Personligen rankar jag det här som bland det absolut bästa jag någonsin hört, och som pricken över i så låter inspelningarna rent ut sagt för jävligt bra! Det är dynamiskt, tight och snyggt som få skivor i den här genren. Genren förresten, det är ganska svårt att placera dem. Jag skulle vilja säga att det är en progressiv blandning av rock, hårdrock och metal på samma gång. Det varierar från vackert och stillsamt till riktigt tungt. Om progressiv musik inte är din kopp te är det nog kanske inget för dig, men annars är det absolut värt att provlyssna! Låtarna varierar ständigt mellan målade ljudlandskap och riktigt tight ös. Sångaren sjunger med en ganska lättsam röst, inget growl här inte.

Lyssna t.ex. på Way Out Of Here från Fear Of A Blank Planet:



Nästa tips är Live At Blues Alley med Eva Cassidy, en rikigt bra liveskiva som förmedlar livekänslan på ett bra vis, och låtarna är en perfekt blanding av blues och jazz. Jag som inte lyssnat så mycket på Eva Cassidy förut annat än Songbird-samlingarna hör en lite ny sida, eller så har jag inte lyssnat tillräckligt noga förut. Det är riktigt trivsamt liveljud, klart över genomsnittet. Sån här musik gör sig riktigt bra live, det är skönt att slippa höra det mekaniska ljud som vissa studioskivor lider av.

Inga kommentarer: