fredag 19 december 2008

Lyssningsintryck efter rengöringen av CD-spelaren

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag rengjort CD-spelaren både med tryckluft på burk och en rengöringsskiva (trots viss tveksamhet från min sida till sådana skivor). Idag har jag lyssnat ganska ingående på musik och det är ett faktum, det låter faktiskt bättre! Något jag inte hade räknat med när jag rengjorde spelaren, jag gjorde det ju enbart för att den bråkade lite med mig. Perspektivet har blivit bra mycket större och det känns lite som att "ett skynke försvunnit" som tidigare varit i vägen, om man ska ta i lite, men just liknelsen. Den största skillnaden är dock i basområdet, det är bra mycket bättre definition! Det är rappt på ett sätt som jag inte upplevt tidigare eller på ett bra tag i alla fall. Det har antagligen gradvis blivit sämre utan att jag tänkt på det. Min gissning är att lasern inte lyckats läst skivorna 100% rätt. Det känns en smula långsökt, men skillnad är det, och därmed basta. :)

Mitt tips blir alltså att se över CD-spelaren en vända, men jag vill inte gå så långt som att förorda rengöringsskivor, jag är fortfarande tveksam till att rekommendera detta just för att det inte känns helt bra att en borste (om än otroligt liten) har kontakt med linsen. Tryckluft är ju dock ofarligt. Men som jag skrev tidigare, säkra källor säger att det är ofarligt med rengöringsskivor...

Inga kommentarer: