onsdag 31 december 2008

UPS:en installerad

Nu är min UPS installerad och klar, jäklar vilken snygg lösning det blir ihop med programvaran som följer med (datorn och UPS:en är ihopkopplade via USB). Man kan se hur mycket allt drar som är kopplat via UPS:en, batteristatus, vilka strömspikar/droppar/störningar man haft den senaste tiden (och som UPS:en skyddat mot), justera hur känslig den ska vara innan den går över på batteridrift m.m. Så i mitt fall kan jag se att jag har 11 minuters drift av dator, monitor och NAS vid strömavbrott, och så har jag ställt in att när det är 5 minuters batteritid kvar så ska datorn stängas ner automatiskt. Och så ser jag att grejerna drar 204 watt tillsammans. UPS:en skyddar som sagt även mot störningar eller spikar i elnätet, och det går att justera vid vilka voltantal som den ska gå över på batteri.

Inga kommentarer: