måndag 2 juni 2008

Glöm inte musiken i sommar!

Ett tips till dig som är lite händig, bygg en portabel anläggning med enkla medel och njut av portabelt välljud i sommar. I stället för att köpa en färdig "mp3-högtalare", "iPod-högtalare" och allt vad de kallas, bygg en egen! Det låter garanterat bättre och kostar inte alls speciellt mycket, dessutom är det kul att bygga själv. Perfekt att ha i trädgården, vid sjön etc. Jag har byggt två varianter, en större och en lite mindre som jag döpt till Reza och Reza Jr eftersom jag brukar referera till dem som resestereo. :) Det som behövs är förstås någon typ av litet och strömsnålt slutsteg som trivs att matas från mp3-spelaren, och ett par högtalarelement. Jag har kört med Rila 4" bredbandselement från Hifikit i den lilla och GAS 6.5" koaxialelement från BRL i den större. Inga kvalitetsgrejer egentligen, men det duger alldeles utmärkt till ändamålet och speciellt GAS-elementen låter förbluffande bra. Förstärkaren i den lilla är en byggsats från conrad.se som bygger på en ganska uråldrig klass B-krets medan den större har en Tripath-baserad byggsats från 41hz.com (AMP6 Basic). Jag skulle i alla lägen rekommendera AMP6 Basic till ett sånt här bygge då effektiviteten är otroligt bra och ljudet är över all förväntan (tro mig!). Som matning kör jag med ett switchat nätaggregat som ger 70w (hälften räcker till AMP6 Basic) och väger endast 450 gram och inköptes på Kjell & Co, alternativt ett 2.3 A blybatteri från Biltema när jag inte har tillgång till 230 volt. Batteriet räcker minst 10 timmar om man kör på medelhög volym. Inte illa!

Några bilder på hur mina byggen ser ut, först Reza Jr:



Och så stora Reza (annan transformator på bilden):



Så här ser förstärkardelen ut i Reza (den stora alltså):



För fler bilder på respektive bygge, kolla in min sida på minhembio.com! Sätt igång och bygg din egen nu och publicera dina byggbilder så jag får se! :D

Inga kommentarer: