söndag 29 juni 2008

Peace & Love 2008 är över

Om det är som jag skrev tidigare att man mår som man förtjänar så kan man undra vad ont jag gjort för att förtjäna detta. :)

Igår var det dags för den traditionella årliga lördagsförfesten som vi kör hemma hos oss varje Peace & Love. Vi blev totalt runt 15 pers som grillade och drack goda drycker på altanen där vi också hade riggat upp en rejäl PA-anläggning bestående av ett rejält slutsteg och hemmabyggda högtalare som tål sanslösa ljudtryck, och som källa en Noxon MP3-spelare som spelar musik via WLAN:et. Mustasch var huvudattraktionen för min del igår och deras konsert var som vanligt asgrym!

fredag 27 juni 2008

Peace & Love i full gång!

Idag mår man som man förtjänar, för igår drog Peace & Love igång! Öl och festivaler går som bekant hand i hand. :)

Igår spelade storheter som Entombed och In Flames, men de är lite för tunga för min smak. Opeth blev tyvärr inställda till min stora sorg eftersom de stundvis är lysande. Jag kan t.ex. rekommendera albumet Damnation som kontrast till deras annars ganska tunga musik, det är sanslöst vacker och melodiös rock åt det melankoliska hållet. Jag vet inte riktigt om rock känns rätt heller, men genremässigt är skivan lite svårplacerad. Opeth ersattes av Sabaton från Falun som var kvällens aha-upplevelse för mig, riktigt riktigt bra hårdrock!

Ikväll spelar legenderna Sex Pistols, inte heller någon personlig favorit, men kultstatusen gör förstås att man lär lyssna ändå. Snart dags att knäcka ett par kalla och ladda inför ännu en musikkväll!

måndag 16 juni 2008

Vattendelare

Sitter just nu och lyssnar på Audioslave på rätt mäktig volym och tänkte skriva några ord om "vattendelare", vilket är låtar eller album som verkligen avslöjar utrustningen. Låtar som kan låta as uppgradering efter uppgradering men helt plötsligt låter lysande. De kräver sin anläggning helt enkelt. "Show me how to live" från Audioslaves självbetitlade album är just en sådan låt. Den är riktigt skitig men innehåller lysnade riff som är helt underbara på rätt anläggning. I tidigare högtalare har diskanten varit riktigt knäckande och rentav smärtsam på hög volym, och en kombination av sämre slutsteg och högtalare har gjort att det mesta grötats ihop, men numera låter den underbart! Denna låt är grymt krävande! Det gäller nog skivan över lag för övrigt. Kommentera gärna om du vet någon bra vattendelare!

Esbjörn Svensson avled i helgen

Jag hörde på nyheterna idag att Esbjörn Svensson avled i lördags efter en dykolycka. Oerhört tragiskt... Esbjörn Svensson var 44 år gammal och en av tre medlemmar i jazzgruppen Esbjörn Svensson Trio (EST) som gör jazz med influenser av rock och pop, ibland med lite elektroniskt sound. I ärlighetens namn har väl inte deras musik satt sig 100% för min del, men jag har ett par album och har lyssnat en del. EST är väldigt populära i många länder och anses av många ha tagit jazzen ett stort steg framåt eftersom det inte låter riktigt som traditionell jazz. En tyst minut för Esbjörn och hans familj och vänner.

lördag 14 juni 2008

Alan Parsons

Jag hittade en riktigt trevlig video på Youtube som fångar atmosfären i Alan Parsons "Return To Tunguska" på ett träffande vis. Jag tror inte att det är originalvideon till låten, åtminstone verkar det inte så om man läser beskrivningen. Jag har inte direkt sett många videos med Alan Parsons så det är svårt att veta. Detta är introlåten från senaste albumet "On A Valid Path" som är ganska så elektroniskt till karaktären. På elgura är det ingen mindre än David Gilmour (gitarristen i Pink Floyd om någon mot förmodan undgått detta). Inledningen är ganska lång och låten kommer inte igång förren efter ett par minuter, men det är värt att lyssna för stämningen byggs upp gradvis. Detta är inget man sitter och lyssnar på i bakgrunden med skräpiga PC-högtalare när man jobbar, utan det ska vara hög volym och man ska inte göra något annat. Precis som med all bra musik egentligen... ;)

Parsons och Pink Floyd har faktiskt samarbetat en del genom tiderna, inte minst på klassiska Floydalbumet "Dark Side Of The Moon". Han har också jobbat tillsammans med The Beatles och John Lennon. En gång i tiden snackade jag med en amerikan som hävdade att han kände Alan Parsons på några avvägar, han berättade bl.a. att han är en väldig hängiven ljudtekniker och sånt gillar vi ju! Det kan förklara varför alla Alan Parsons album låter riktigt bra. Mitt personliga favoritalbum är On Air som har lite över tio år på nacken nu. Det kan vara värt att lyssna på ett par album om man inte hört honom förut, varje album brukar låta väldigt olika och ha en hel del olika gästartister (framförallt på sång), och överlag är de grymt bra. Längre tillbaka i tiden gick Alan Parsons under namnet "Alan Parsons Project" tillsammans med Eric Woolfson, men det namnet är övergett sen många år tillbaka. Som kontrast till ovan länkade låt av lite mer elektronisk karaktär kommer här två andra låtar, en instrumental låt med lite Pink Floyd-känsla och sen en låt där sångaren Graham Dye låter väldigt lik John Lennon.

Cloudbreak (från On Air 1997)
Press Rewind (från The Time Machine 1999)

Chris Cornell och Timbaland!?

Den som lyssnat på Chris Cornell (sångare i bl.a. Soundgarden och Audioslave) har kanske inte undgått att hans nästa soloskiva är producerad av Timbaland, snubben som är känd för att ha jobbat med Nelly Furtado och Justin Timberlake. När min fru fick reda på detta blev hon ganska nedslagen och själv vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Vi pratar ju om Chris Cornell! Snubben som har en röst som är gjord för att frusta till rock! Jag vet att det finns många fans av Timbaland där ute, men jag är definitivt inte en av dem. Det återstår att se var detta ska sluta. Innan vi får facit till det, njut av Revelations av Audioslave:
http://www.youtube.com/watch?v=W9XfryoSnIw

tisdag 10 juni 2008

GPS-navigator till bilen på väg


Idag beställde jag en Navigon 8110, världens första GPS-navigator med 3D-kartor som visar topografin (höjdskillnader). Den har nyss kommit ut på marknaden och gränssnittet är riktigt snyggt. Den stöder även RDS/TMC som gör att man får gratis trafikinformation fortlöpande. För den intresserade så samsänds TMC med Sveriges Radio P3 på samma sätt som RDS. Informationen är ihopknökad ända ner på bitnivå och kodas upp av mottagaren som alltså innehåller en RDS-radio. Via TMC kan man få information om vägarbeten, olyckor, köer m.m. Det ska bli riktigt spännande att testköra den i bilen, återkommer med en rapport om hur den sköter sitt jobb!

söndag 8 juni 2008

Massaker i trädgården


Jag hittade hundratals om inte tusentals inte alltför trevliga larver i ett träd i trädgåden i helgen, riktigt äckliga små as som kalasade i sig alla löv i sin väg. Livskvalitet för dem kanske men inte för oss! Jag laddade högtryckstvätten med såpvatten (i en sån behållare som högtryckstvätten suger ifrån) och pepprade trädet medan jag satte skräck i dem med kraftuttrycket "Die Motherfuckers". Tyvärr såg de i allra högsta grad levande ut när jag kollade trädet en stund senare, men en hel del löv gick nog åt i striden som synes på bilden jag tog. Undra om man skulle prova att spela bort dem med dödsmetall nästa gång?

lördag 7 juni 2008

Det blåser fräscha tvåkanalsvindar

Kul att det börjar märkas både på mässor och i tillverkarnas produktserier att tvåkanalsljud är på väg tillbaka igen i dessa multikanals- och hemmabiotider. Inget ont om hemmabio, men för de summor de flesta är villiga att betala för en anläggning så brukar man få offra väldigt mycket musikljud. Prioriterar man musikljudet är det helt klart tvåkanals som gäller om man inte är villig att hosta upp ganska stora summor, och lägger man fyrsiffrigt för en komplett anläggning skulle jag nog vilja påstå att man i många fall kan få lika bra eller bättre filmljud med en tvåkanalsanläggning än med en multikanals dito. Köper man stereo behöver man ju bara en stereoförstärkare och två högtalare samt en DVD-spelare (som spelar musik hyggligt bra förstås) jämfört med en multikanals som kräver fem högtalare, subbas och multikanalsförstärkare som ska rymma minst fem slutsteg. Det säger sig självt att kvaliteten på respektive komponent blir lidande. För musik är förstås tvåkanals bättre i alla lägen och det behöver inte bli speciellt dyrt med två bra högtalare (gärna stativare), en schyst integrerad förstärkare i instegsklassen och en bra CD-spelare.

Tillverkare som tidigare lagt stereogrejerna på hyllan (t.ex. Yamaha och Pioneer) har återigen visat nya modeller vilket visar att efterfrågan ökar. Det beror antagligen på att folk insett att stereo ger bättre ljud per krona eller att inredningstrenden inte går helt i linje med platskrävande 5.1-system. Själv tycker jag att högtalare och stereoprylar är en självklarhet i inredningen, men Simon & Tomas på TV3 håller nog inte med det som står med stora bokstäver på framsidan av senaste numret av Hifi & Musik: "STORSLAGET HÖGTRYCK - inred med Klipsch nya prakthögtalare". Vi snackar bastanta pjäser på över 70 kg och med en majestätisk höjd på nästan 1.5 meter. Glädjetårar i mina ögon, andra tårar i inredarnas. Tur att vi alla är olika!

fredag 6 juni 2008

Sanslöst varmt!

Nu är det varmt ute, runt 30 grader! Det går knappt att vara i solen så man får hålla sig inne lite tills det blir svalare ikväll, tyvärr är det nästan 30 grader inne också så AC:n har gått på fulltryck under dagen. Tyvärr är det en sån "portabel" (ca 35-40 kg) variant som låter som tusen vattenbufflar på flykt så det är knappast att tänka på att försöka lyssna på musik under tiden. Jag körde en session nyss, men man pallar ju bara en handfull låtar med AC:n avslagen innan svetten börjar rinna igen.

Rusta dig inför festen

Några av polarna har köpt PA-högtalare på Rusta (!), ja du läste rätt! Och de säljer ut dem just nu för futtiga 399 kr/st (ord. pris ca det dubbla). Jag har klämt lite på dem och de verkar rätt välbyggda för struntsumman, funkar kanske för utomhusfesterna i sommar? 800 kr för ett par PA-högtalare med 12" baselement får väl anses i det närmaste gratis, oavsett vad man tycker om Rusta och deras pryttlar. :) Återkommer med lyssningstest längre fram när jag fått en demo.

torsdag 5 juni 2008

Loudness war - eller dynamikens död

Alla som är mer eller mindre fast i hifiträsket har säkert hört talas om dynamik och har förhoppningsvis också fått uppleva den otroliga känslan av dynamiken i en riktigt bra stereoanläggning. För er som inte vet vad dynamik handlar om kan man lite kortfattat säga att det handlar om skillnaden mellan distinkta små ljud och riktigt explosiva partier i musiken. Det är just förmågan att återge detta på ett bra vis som gör att en schyst anläggning kan förmedla den där känslan som fullkomligt trollbinder lyssnaren.

Vad är då problemet med många av dagens skivor? Jo, hjärnan fungerar nämligen så att högt ljud, eller högre ljud, upplevs som bättre. Detta har skivindustrin och den kommersiella radion tagit fasta på och systematiskt höjt nivån på musiken till den grad att dynamiken blivit lidande. Detta gör med hjälp av något som kallas för kompression. Observera att detta inte har något med MP3 eller andra komprimerade format att göra. Kör man ljudet genom en s.k. kompressor så sänks nivån på allt ljud som högre än angiven nivå (tröskel). Detta gör att man kan skicka in ljud med väldigt hög volym in i en kompressor och få ut en signal där allt låter ungefär lika högt (d.v.s. högt precis hela tiden). Detta låter kanske för det mesta bättre om man spelar upp musiken i en klockradio eller klena datorhögtalare eftersom man hör detaljer som inte alls skulle vara hörbara annars, men i skapliga hörlurar eller en bra stereoanläggning så blir resultatet förödande eftersom dynamiken är som bortblåst. Har man köpt bra prylar vill man ju att de små detaljerna ska finnas där som små detaljer i bakgrunden, inte som en ljudgröt som spränger ljudvallen konstant. Jämför med matlagning; vi använder en nypa peppar, inte en matsked. Ett annat problem är att hjärnan väldigt fort blir överbelastad när det är konstant högt ljud vilket upplevs som lyssningströtthet och får en att vilja byta låt gång på gång. Riktigt tung musik med distade gitarrer och liknande kan låta riktigt bedrövligt p.g.a. nivån ligger nära eller över gränsen för när ljudet klipper precis hela tiden. Och det har blivit värre och värre för varje år sedan början av 90-talet när hela processen började. Vad som är ännu värre, radiostationerna lägger ofta på egen kompression ovanpå redan komprimerad musik, så effekten blir dubbel. Det som är tragiskt är inititalt (om man t.ex. växlar emellan) så låter den komprimerade låten bättre, eftersom hjärnan lurar dig att tro det, men hade man i själva verket använt mindre eller ingen kompression och i stället höjt volymen med volymkontrollen vid uppspelningen så hade dynamiken bibehållits och ljudet varit betydligt bättre.

Många av dagens remastrade skivor har i praktiken sämre ljud p.g.a. att man kört musiken genom en kompressor och överdrivit nivån. Jag hittade ett bra exempel på detta på Wikipedia när jag letade efter någon bra bild att lägga in här. Artikeln på Wikipedia var klart läsvärd så den rekommenderar jag att ni läser nu när ni uppmärksammat detta viktiga ämne. ;)

Kika på dessa bilder från artikeln, den övre visar nivån på ABBA-låten One Of Us från 1981 och den nedre den remastrade versionen av dito från 2005:

Lägg märke till att nivån är överstyrd till den grad att ljudvågen klipper och följden blir att musikinformation för alltid är försvunnen! Som tur är så uppmärksammas problemet allt mer och förhoppningsvis kan vi göra våra röster hörda och förhindra slakten av ljudkvaliteten! Turn Me Up är en av de frivilliga organisationer som jobbar för detta. Bli gratis medlem du med! Kika också på den utmärkta videon som finns på förstasidan, den förklarar problemet på ett enkelt och pedagogiskt vis.

Till sist vill jag säga att kompression inte bara är av ondo, det är när den används överdrivet som det förstör musiken.

tisdag 3 juni 2008

Tröttnat på radio?

Har du tröttnat på Mitt P3 och all sketen hiphop på P3, samma gamla skräpmusik som rullar på Rix dagarna i ända? Ratta in Eye97 och njut av den blandning som borde ha funnits på de s.k. kanalerna som påstår sig spela den bästa blandningen. Tillåter inte arbetsgivaren att du streamar MP3 så föreslår jag att du gör som jag och skaffar fri data via 3G på mobiltelefonen och drar en kabel till kontorsstereon (som du förhoppningsvis har). Sen finns det förstås mängder av andra webradiokanaler som spelar musik för alla smaker. Kör du Windows Mobile på telefonen rekommenderar jag gratisprogrammet GSPlayer, till Symbian som jag själv har i min Sony Ericsson P1i så tycker jag LCG Jukebox funkar riktigt bra och det är inte speciellt dyrt heller.

Peace And Love 2008

En blänkare till er som råkar läsa detta och ska till Peace And Love 2008 i Borlänge, missa för guds skull inte Mustasch på lördagen! Ett hårdrocksband Sverige skall vara stolt över! Själv håller jag nog debutalbumet Above All som det bästa, men det senaste är helt klart riktigt bra. Köp båda och inse varför Mustasch är så bra! Ser du ut som ett frågetecken just nu? Lyssna/se på Double Nature så kommer du att vara på banan igen.

måndag 2 juni 2008

Klass D - framtiden?

Många audiofiler ställer sig tveksamma till slutsteg av typen klass D, ibland omnämnda som switchade förstärkare, pulsbreddsmodulerade förstärkare (=PWM) eller felaktigt digitala förstärkare (D står inte för digital utan råkade bara vara en ledig bokstav). Jag går inte in på djupet om hur tekniken fungerar här för det finns ganska omfattande artiklar om det på nätet, t.ex. denna på Wikipedia. Fördelarna med klass D är en väldigt hög verkningsgrad (=mer effekt, mindre värme) samt att de blir väldigt lätta. I begynnelsen var dessa förpassade till subwoofers och P/A-anläggningar men har idag hittat in i finrummen. Många audiofiler är ännu tveksamma till klass D och det var även jag innan min polare Josef skaffade det minsta steget (eAR 202 REF) från danska Acoustic Reality som bygger på tekniken ICE Power som ägs av Bang & Olufsen. Förstärkartekniken används t.ex. i Beolab 5 som är B&O's flaggskeppshögtalare för bortåt 150'000 SEK. Det finns även andra kända hifitillverkare som använder sig av ICE Power, t.ex. Rotel och Jeff Rowland. Andra klass D-tekniker/tillverkare som är värda att nämnas är Tripath (som t.ex. AMP6-förstärkaren i mitt bärbara ljudbygge bygger på, de kallar för övrigt sin teknik för klass T), NuForce och Lyngdorf (f.d. TacT).

eAR 202 REF kostar enbart ca 5000 kr direkt från tillverkaren och spelade helt klart i klass med det Primare A30.2 som jag vid det tillfället drev mina dåvarande frontar med, ett steg som trots allt kostar nästan fyrdubbelt. Effekten hos 202 är 2x100 watt/8 ohm medan A30.2 är aningen lågt specificerat som 2x120 w/8 ohm. Båda dubblar effekten i 4 ohm. I basområdet fick Primare till och med se sig slaget på fingararna, för eAR 202 är ett ruggigt snabbt steg! Jag tyckte möjligtvis att A30.2 spelade en smula mer levande i mellanregistret, men det kan ha varit den otroliga renheten i eAR 202 som jag helt enkelt inte var van med. Upplösningen hos eAR 202 var skyhög och inga detaljer lämnades opresenterade, dessutom lät det inte alls kantigt och hårt som man kan tro, utan väldigt mjukt men samtidigt detaljerat och med en otroligt fin basbotten. Det skall också nämnas att eAR 202 REF väger några ynka kilo mot A30.2's bastanta 18 kg. Lite David mot Goliat med andra ord!

Efter ett byte av frontar från aktiva (i basen) Canton RC-A till Energy Veritas 2.4i så insåg jag att jag behövde mer effekt och efter en del funderade beställde jag två stycken Acoustic Reality eAR 1001 REF monoblock för strax under 20'000 kr paret vilket får ses som inget mindre än ett kap. Dessa steg gör precis allt rätt och effektresurserna känns outtömliga med en kontinuerlig/maximal effekt på 1000/1200 watt i 4 ohm per kanal! Jeff Rowland har en motsvarande modell som bygger på samma moduler och kostar det fyrdubbla om jag inte minns helt fel, snacka om prisskillnad för i det närmaste identiska steg! Enligt Acoustic Research ska dessutom deras steg vara modifierade en smula efter deras önskemål och dessutom innehålla den absolut senaste versionen av ICE Power-teknologin, vilket inte alla konkurenters steg gör.

Summa summarum, räkna inte ut klass D, utan provlyssna i stället! Kanske även du blir fast? Jag och Josef ska göra en shoutout i den närmaste framtiden och jämföra stereosteget eAR 202 REF med mina eAR 1001 REF-moduler och se hur pass mycket det skiljer. Kanske är det bara effekten? Josef har ganska trögdrivna Dynadiostativare (Focus 140) som trivs med mycket effekt så det ska bli väldigt intressant!

Glöm inte musiken i sommar!

Ett tips till dig som är lite händig, bygg en portabel anläggning med enkla medel och njut av portabelt välljud i sommar. I stället för att köpa en färdig "mp3-högtalare", "iPod-högtalare" och allt vad de kallas, bygg en egen! Det låter garanterat bättre och kostar inte alls speciellt mycket, dessutom är det kul att bygga själv. Perfekt att ha i trädgården, vid sjön etc. Jag har byggt två varianter, en större och en lite mindre som jag döpt till Reza och Reza Jr eftersom jag brukar referera till dem som resestereo. :) Det som behövs är förstås någon typ av litet och strömsnålt slutsteg som trivs att matas från mp3-spelaren, och ett par högtalarelement. Jag har kört med Rila 4" bredbandselement från Hifikit i den lilla och GAS 6.5" koaxialelement från BRL i den större. Inga kvalitetsgrejer egentligen, men det duger alldeles utmärkt till ändamålet och speciellt GAS-elementen låter förbluffande bra. Förstärkaren i den lilla är en byggsats från conrad.se som bygger på en ganska uråldrig klass B-krets medan den större har en Tripath-baserad byggsats från 41hz.com (AMP6 Basic). Jag skulle i alla lägen rekommendera AMP6 Basic till ett sånt här bygge då effektiviteten är otroligt bra och ljudet är över all förväntan (tro mig!). Som matning kör jag med ett switchat nätaggregat som ger 70w (hälften räcker till AMP6 Basic) och väger endast 450 gram och inköptes på Kjell & Co, alternativt ett 2.3 A blybatteri från Biltema när jag inte har tillgång till 230 volt. Batteriet räcker minst 10 timmar om man kör på medelhög volym. Inte illa!

Några bilder på hur mina byggen ser ut, först Reza Jr:



Och så stora Reza (annan transformator på bilden):



Så här ser förstärkardelen ut i Reza (den stora alltså):



För fler bilder på respektive bygge, kolla in min sida på minhembio.com! Sätt igång och bygg din egen nu och publicera dina byggbilder så jag får se! :D