tisdag 15 juli 2008

Baslådan färdig och monterad!

Igår (eller i natt för att vara exakt...) blev installationen av baslådan och steget klar, och vilken otrolig skillnad det blev! En gammal klyscha är att man upplever ljudet från framsystemet som mycket bättre efter man kompletterat med en baslåda och aldrig har det väl varit mer sant! Förmodligen beroende på att framsystemet inte alls återger de nedre frekvenserna på ett bra vis i denna bil. Efter jag kopplade in baslådan kunde jag slå på högpassfiltret i bilstereon så att framsystemet inte spelar ljud under 50 Hz, detta gör så klart att den inbyggda effekten räcker längre och att högtalarna presterar bättre. Lågpassfiltret till subben i sin tur lät bäst när det var ställt på 100 Hz. JBL-elementet i sluten låda spelar otroligt rappt och kontrollerat!

Här nedan följer lite bilder från bygget och installationen, tänk på att det går att klicka på dem för att få en större version (gäller alla bilder i bloggen för övrigt).

Allt utom bakstycket klart, noggrant tätat med akrylfogmassa. Gallret på bilden tänkte jag använda men struntade i det till slut p.g.a. platsbrist. Lådan är bara 8.1 liter invändigt men tar ändå upp allt tillgängligt utrymme i bilen!



Lådan är spacklad, baffeln är på plats och hål för element och terminal har gjorts.



Tyget på plats! Det ser lite "luddigt" ut på bilden men systemkameran fångar precis allt, i verkligheten ser det bättre ut faktiskt... :)


Framsidan, terminalen är väl tätad med akrylfogmassa. Detta är extremt viktigt i en sluten låda.



Slutsteget (Magnat Tribal X Two) och baselementet (JBL GTO 804) fotat direkt vid ankomst igår eftermiddag. Min fru tyckte att baselementet såg ut som en gryta. :) Och det är faktiskt en ganska bra liknelse, det är extremt massivt för att vara ett 8"-element!



Slutsteget monterat bakom förarstolen (det är bara ett par centimeter till godo när stolen fälls tillbaka).


Baslådan placerad bakom passagerarstolen och fastskruvad med bockade järn. Egentligen kanske inte järnen behövs, men det känns som en extra trygghet ifall lådan skulle flytta på sig för det är bara 1-2 cm tillgodo mellan elementet och passagerarstolen och då är den ändå flyttad fram ett hack.


Så här tight är det när stolen är tillbakaflyttad till näst längst bak. Notera den läckra originalklädseln som skymtar i stolens bakkant. ;)

Allt som allt är jag supernöjd, mycket ljud för rimliga pengar! Och förmodligen är det inte så många fler som har så pass bra ljud i en VW Caddy. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt jag funderar på att bygga basslåda till min Caddy också och undrar om du vill skicka lite mått på lådan ? Vore hyggligt.. Min mail är. Zyxel645@hotmail.com Mvh Tobias

Mattias (a.k.a. Kingen) sa...

Sure, det fixar jag! Återkommer så fort jag får tid att mäta den. :) Med lite tur kanske till och med ritningen finns kvar men det är tveksamt...