fredag 11 juli 2008

Nya stereon på plats, snart blir det baslåda!

Installerade nya stereon i förrgår och det låter helt ok, ända ner till bottenoktaverna där man verkligen saknar djupbasen. Jag stod ut fram tills igår kväll när jag bestämde mig för att jag måste göra något åt saken. Inte nog med att det låter lite magert i botten, drar man på någorlunda högt så skallrar dörrarna också, något man antagligen kan avhjälpa en smula genom att isolera dörrarna och kanske dämpa upp dem med asfaltsmatta eller butylgummibaserad dämpmatta. Min lösning blir dock att bygga en extremt liten subbaslåda och klippa brytfrekvenserna på övriga högtalare runt 50 Hz, huvudenheten har nämligen ett aktiverbart högpassfilter för alla inkopplade högtalare. Jag har mätt, räknat och mätt igen under dagen och letat baselement på nätet. Valet föll till slut på JBL GTO 804 som är ett 8" baselement från JBL som spelar optimalt i en ynka 8.5 liters sluten låda! Det jag maximalt kan pressa in mellan förarstolen och skåpet (det är ju bara två stolar i bilen) är en låda på ca 8.1 liter (invändigt) byggd i 22 mm spånplatta, så det kommer jag att köra på! Jag beställde även ett nytt slutsteg då det helsystemslutsteg jag hade liggandes i garaget är alldeles för stort för att få plats bakom passagerarstolen. Det blev ett Magnat Tribal X Two som verkar väldigt prisvärt och rekommenderades av Nårdik Bilstereo, en firma man kan lita på i alla lägen. De kommer dessutom att skicka med lite bättre kablar än de jag beställde utan extra kostnad, snacka om kundservice! Jag letade en lämplig plats att borra hål på igenom torpedväggen men det var aningen utmanande som vanligt, tills jag skruvade bort handskfacket och hittade lite naken plåt som verkade leda in precis under kupefiltrét. Tjejen fick knacka inne i bilen med en mejsel medan jag lyssnade under huven och mina förhoppningar besannades efter borrning, hålet hamnade perfekt! Strömmen löst med andra ord! :)

När det gäller huvudenheten så är jag extremt nöjd, den är snabb och smart! Jag spelar numera mina MP3or från ett 8 GB USB-minne, helt sjukt smidigt! Bilstereon kommer dessutom ihåg vilken låt man spelade sist, trots att man tagit ur minnet emellan, och fortsätter där man avbröt. Underbart!

I morgon ska jag köpa spånplatta, snacka om smidigt att ha en skåpbil som man kan köra virket i. Återkommer med lite bilder när allt är klart!

Inga kommentarer: