torsdag 31 juli 2008

Släpbar stereoanläggning

Jag har tidigare skrivit om några av de portabla anläggningar jag byggt, "resestereos" som jag brukar säga eftersom idén alltid har varit att ha något riktigt bra med sig på resan (t.ex. i hotellrummet). Det har dock alltid slutat med att jag spänt bågen lite för mycket och byggt något som i slutändan blivit alldeles för stort och/eller tungt. Till den tyngre kategorin hör även ett av mina första "portabla" byggen som vi brukar kalla för "partylådan". Det är en ganska bastant sak på runt 60 kg med bilbatteri inräknat, som egentligen är en baslåda och lite andra bilstereoelement samt ett rejält 4-kanals bilslutsteg. Grejerna kommer från mitt allra första bilstereobygge i en VW Golf mk1 på mitten av 90-talet och även bottendelen som en gång i tiden var baslåda i bagaget. En dragrem och hjul finns så man kan släpa med sig härligheten. :)

Poängen med bygget var att ha något att ha med på grillfester etc. och den har fyllt en del lokaler med ljud genom åren, på både nyårsfester och firmafester. Numera står den mest och skräpar i garaget eftersom jag byggt kraftigare och roligare anläggningar. Bilden som är infogad här var den bästa jag kunde hitta, och det var i hörnet på en annan bild när jag fotade ett högtalarbygge i garaget, den råkade bli med på ett hörn alltså. Bättre än inget. :)

På den tiden när jag byggde den bodde jag i lägenhet och en anläggning av den här kalibern var inte så poppis hos grannarna när det var dags för testkörning. Förståeligt kanske, eftersom rutorna skallrade. När jag hade testat klart hörde jag ett dånade på balkongräcket som inte var av denna värld, när jag öppnade balkongdörren stod min granne (som för övrigt var brevbärare med glasögon i rem runt halsen) där och var alldeles högröd i ansiktet:

- Det låter rent ut sagt FÖR JÄVLIGT i hela min lägenhet! Har du inga hörlurar?!

Jag svarade lugnt:

- Jag har byggt lite grejer, jag måste ju testa dem, eller hur?

Grannen skrek tillbaka:

- Hur länge ska du testa då?!

Och jag svarade:

- Jag är klar nu.

Han försvann in medan han muttrade att han verkligen hoppades att jag inte tänkte ha den där i lägenheten. Några minuter senare satt jag och kollade på husannonser (fast det blev inget husköp den gången...). Livet i villa är underbart för en stereogalning!

Inga kommentarer: