tisdag 22 juli 2008

När snålheten bedrar visheten

Det har väl hänt en och annan gång att man beställt prylar från "källarföretag" som lockat med bra priser, och trots att man vet att det kan innebära problem så gör man ändå om det förr eller senare, dumsnål som man kan vara. Denna gång handlar det om en 19" Amitech LCD-TV för husvagnsbruk. Jag har pratat med kundtjänst tre gånger i dag, och efter att ha insett deras avgifter vid returer (när jag anmält returen på hemsidan) var jag så arg att jag kokade och kastade mig på telefonen. Lyckligtvis för dem så hade kundtjänst stängt. Jag skrev ner historien på prisjakt.se så att alla som funderar på att beställa från butiken kan ta lärdom av detta och förhoppningsvis välja en annan butik. Butiken i fråga är ClickOK och jag klipper in det jag skrev här:

Jag råder alla att ALDRIG handla från denna butik under några omständigheter, och jag ska berätta varför.

Jag letade en 19" LCD-TV åt mina föräldrar att ha i husvagnen, en sökning visade att ClickOK var bland de billigaste som hade den i lager. Eftersom ClickOK's produktinformation var obefintlig (allt som fanns var en rubrik, och det gäller betydligt fler varor än denna) så kollade jag på tillverkarens hemsida (www.amitech.dk) och där stod uttryckligen att den har "campingmöjlighet (12v-anslutning)". Jag beställde åt mina föräldrar och de betalade den hutlösa frakten om 170 kr varav 90 kr (!) är postförskottsavgift. Undrar vems ficka överskottet hamnar i... När TVn kommer (efter FEM dagar trots att den finns i lager) saknar den 12v-uttag och har i stället fast 230 v-kabel. Jag kontaktar kundtjänst som envisas gång på gång att de vill dubbekolla detta med tillverkaren. Eftersom tiden är knapp och mina föräldrar ska på semester vill jag lösa problemet genom att byta den mot en likvärdig 17" TV som bara kostar lite över 100 kr mer. Givetvis går de inte med på detta utan vill att man lägger en ny order med ytterligare hutlös frakt och betalar för en ny TV samtidigt som man lägger in en ansökan om retur (som tar upp till 14 dagar att behandla... Gud vet när pengarna kommer tillbaka!). Goodwill i detta fall hade enligt mig varit att skicka en ny TV samtidigt som vi returnerat den gamla omgående, något som Dustin och andra seriösa företag antagligen hade gått med på. Vi bestämmer att mina föräldrar ska returnera TVn och få tillbaka pengarna i stället så de kan köpa sig en ny under semestern (vem vill tillbringa tre regniga veckor i husvagn utan TV?). När jag begärt retur på hemsidan får jag till min fasa se att de vill ha nästan 500 kr avgift för returen!! I slutändan en kostnad på 635 kr med första hemfrakten inräknad, för luft! Mina föräldrar bestämde sig för att behålla TVn trots att den saknar 12 v-anslutning. Sådana hutlösa avgifter är totalt orimliga och borde betraktas som ocker, och sist jag kollade var ocker enligt lag förbjudet i Sverige.

Summa summrum, detta är oseriösa skojare som alla borde hålla sig borta från! Handla av seriösa företag som t.ex. Dustin i stället där kundservice och goodwill alltid är på topp. Lägsta priset är inte allt!
Jag har beställt en otrolig mängd prylar genom åren och de flesta nätbutiker har haft en otroligt bra kundservice när något krånglat. De butiker som förtjänar ett omnämnande för ypperlig kundvilja är:

Inga kommentarer: