måndag 7 juli 2008

Ny bil = ny bilstereo!

Vi köpte en extrabil i helgen, en Volkswagen Caddy årsmodell 2000 med 4100 mil på mätaren! För den som inte vet så är det en liten skåpbil med ett främre parti som är identiskt med en VW Polo. Perfekt att ha som bruksbil och köra grejer i och åka på dåliga vägar där den vanliga bilen inte tar sig fram, vår vanliga bil är nämligen en Seat Leon Cupra R som är allt annat än körbar på dåliga vägar, fjädringen är stenhård och den är så pass låg att den knappt går att köra med vintertid.

Självklart lär man ha en skaplig stereo i bilen, inte för dyr eftersom det är extrabil, men inget skräp förstås. Jag hittade en Pioneer huvudenhet (DEH-4000UB) på NetOnNet som kan spela MP3-CD och även MP3 via minneskort eller MP3-spelare via USB-port på fronten. Kopplar man in MP3-spelaren så laddas den också, otroligt smart! I den andra bilen har jag en MP3-DVD-spelare som spelar MP3 från DVD-skivor så man får in extremt många album per skiva, ca 50 stycken. MP3 och Hifi hör förstås inte riktigt ihop, men i bilen tycker jag det fungerar utmärkt. Priset för Pioneerspelaren var futtiga 1295 kr, som hittat! Köpte även 2 par Sony 6.5" koaxialelement till dörrarna och 2 par 4" dito till instrumentbrädan. Totalt hamnade det på strax över 2000 kr + frakt, riktigt rimliga pengar för vad jag fick tycker jag, speciellt när man tänker på att bilstereon i den andra bilen kostade ungefär hälften av vad denna bil kostar. :)

Det finns ett mindre utrymme bakom varje stol i hytten, där skulle man med tiden kunna bygga och stoppa in två små baslådor, får spåna vidare på det... :)

Inga kommentarer: