torsdag 17 juli 2008

Plan 9 From Outer Space

Jag såg just Plan 9 From Outer Space, en film som av många anses vara den sämsta film som någonsin gjorts, och jag är nog benägen att hålla med för den är fruktansvärt usel. Ända sen jag var liten har jag viljat se den men jag har inte kommit mig för förrän nu. Filmen är en svartvit historia från 1959 som handlar om utomjordingar som vill ta kål på mänskligheten för att vi så småningom (!) kommer att uppfinna ett vapen som kan förstöra hela universum. Detta skall ske genom att återuppliva tre personer på en kyrkogård som sedan blir zombies som inte direkt matchar nutidens filmzombies. En av dem är en gammal man som dör i början av filmen. Saken är den att han dog även i verkligheten, så han ersattes av producentens frus kiropraktor (!) som är så olik den avlidne skådisen både till röst, storlek och utseende att han går med en kappa för ansiktet resten av filmen. Andra höjdpunkter är vajande gravstenar i något lätt material, linor som ständigt syns på rymdskeppen (flygande tefat) och ett ständigt skiftade mellan dag och natt i samma scener, i extremfallet nio gånger när en kvinna springer över en kyrkogård.

Sevärd? Kanske, om du verkligen vill se hur uselt det kan bli. :)

Inga kommentarer: