torsdag 16 april 2009

Demians debutskiva

Jag fick ett gäng skivor igår från Ginza, jag väntar även i vanlig ordning på ett par från CDON. Beställer man något där som inte legat på någon topplista det senaste året så kan man räkna med att vänta... Hur som helst så MP3ade jag några av dem och kopierade in på MP3-spelaren igår kväll eftersom jag hade planerat att gå en timme innan jobbet idag. Nu låter jag nog som världens hurtbulle, men jag lovar att det inte är var och varannan dag jag går upp tidigare för att motionera. Förhoppningsvis kan man bränna bort någon promille av påskfläsket dock med lite extra ansträngning. De enda människor jag mötte på promenaden var kvinnor på 50+ med stavar. Kanske är det den kategorin människor som äter mest godis under påsken, eller kanske de bara njuter av lite progressiv musik innan jobbet precis som jag?

Skivan jag lyssnade på under promenaden var debutskivan Building An Empire av Demians, en grupp som har tydliga progressiva släktskap med Porcupine Tree och Dream Theater (inte på så vis att det är samma människor som är inblandade på något vis, men musikaliskt). Du som har Spotify kan t.ex. provlyssna Temple så förstår du vad jag menar! Musikstilen kan väl närmast klassas som progressiv rock. mestadels av det lugna slaget. Riktigt bra och klart värt att provlyssnas, i synnerhet som skivan finns på Ginza för 69 spänn!

Inga kommentarer: