fredag 3 april 2009

Ett steg närmare mjödet!

Igår var jag till mängder av lokala butiker för att försöka få tag i en 15-liters kittel (en kastrull med ett handtag på varje sida), och det var minsann inte världens lättaste grej att få tag i. Lite märkligt kan man tycka, men folk kokar väl inte stora saker längre, söndagssteken har väl ersatts av Big Mac & Co kanske... Kitteln ska jag då förstås ha till att koka min vört som slutligen ska bli härligt svalkande mjöd. Eftersom den bara kommer att användas vid ett eller två tillfällen per år så vill man kanske inte investera i samma märke som stjärnkockarna, så jag letade främst i lågprisbutikerna där alla andra verkar ha fyndat, som t.ex. Överskottsbolaget, Rusta, Dollar Store, Biltema och Jula. När det inte fanns något där testade jag ICA Maxi och Coop, men inte heller de sålde någon stor kittel. Det närmaste jag kom var en 10-liters på Rusta för 229 kr som förvisso var bra pris men risken för överkok blir ganska överhängande.

Idag ringde jag en signal till Citygross i grannstaden Falun och de hade en 15-liters för 299 kr, till råga på allt i rostfritt stål! Aluminium är inte att tänka på, det kan hända otäcka saker när det kommer i kontakt med eventuell syra i vörten. Det var ju som stulet så det blev köp omgående. Sen har jag dragit iväg en order till Humlegården på allt som jag behöver till mitt mjödrecept, plus all upptänklig bryggutrustning i form av två jäshinkar med jäsrör, pumphävert, flaskrengöringsmockafjäng för kranen (underlättar renspolning av tomglas), en speciell buteljeringsgrej man sätter på häverten som släpper igenom vätskan när man trycker den mot botten av glaset och sen stryper när man lyfter den igen, slang till häverten, kapsyler och en massa annat. Första laddningen blir inte billig om man slår ut det på utrustningen kan jag lova, men i längden spelar det ju billigare och dessutom gör man ju detta för att det är kul och man får tillfälle att göra något gott som passar en själv. Vill man komma undan billigt man kan köpa Kung eller Stockholms Festival på bolaget i stället!

Inga kommentarer: