tisdag 21 april 2009

Sommar och sånt

Nu när sommaren närmar sig med stormsteg så vill man gärna tjuvstarta och glömma att det blåser snålblåst, men det håller åtminstone ölen kall och fin. Sommar för ju gärna tankarna till kall öl och grillat kött, även om jag personligen försöker hålla liv i grillen året om. I fredags var det spelkväll hos en polare/kollega och då blev det en hel del öl men tyvärr inget grillande eftersom det var alldeles för kallt ute.

Jag fick se att Jula sålde billig grillkol (4 stycken 2.5 kg säckar för 89 kr) så jag passade på att köpa 8 säckar. Kvinnan som stod bredvid tittade på mig som om jag var galen vilket jag inte alls kan begripa, det måste väl vara mer än en person som köper mer än en säck grillkol? När jag sa det till tjejen så sa hon att det inte bara var hon som glodde. Jaja, hoppas de var roade då, kul att man kan få någon på bra humör.

I söndags kväll kom jag på att vi måste ha någonstans att förvara veden till den beställda lokomotivgrillen, så jag gick ut och snickrade ihop en stor låda (80 cm lång, 50 cm bred och 70 cm hög) indelad i tre fack, ett för mindre kvistar (att skapa rök med) och två för olika vedsorter, t.ex. sälg och äpple som jag kommer att lägga på torkning till att börja med. Jag började strax före 23 och var klar runt halv ett, bortsett från galvat nät runtom som jag fixade igår. Det fick ner tyngden lite, hade jag byggt den helt i trä så hade det blivit jäkligt tungt. Jag använde lite spillvirke från altantaksbygget i höstas så den blev gratis förutom det galvade nätet som kostade 69 kr på Jula. Den blev rätt tung ändå så jag fick baxa bort den till friggeboden på en säckkärra. Josef har lovat mig lite sälg som legat och torkat sen förra året, och av syrran ska jag förhoppningsvis få ett äppelträd som de ska kapa ner, perfekt till BBQ! Äppelvirket lär dock ligga och torka till nästa år. Grillkolen jag köpte ska jag använda de gånger jag inte orkar stå fem timmar eller mer och tillaga kött med ved och indirekt grillning (d.v.s. med värme och rök).

Inga kommentarer: