torsdag 2 april 2009

Jag ska minsann brygga min egen alkoholhaltiga dryck!

En arbetskamrat berättade för en tid sedan att han brukar göra eget mjöd, och att det blir riktigt gott. När jag tänker på hembryggeri så för det tankarna till tonårsfyllor och illasmakade viner jästa till absolut maxstyrka. Men detta är förstås en helt annan sak än de viner jag gjorde i tonåren, där var det procenten som räknades och knappast smaken; jag var av den åsikten på den tiden att vin smakade skit ändå, oavsett om det var hemmagjort eller köpt. Detta ska tydligen överträffa den mjöd man kan beställa på Systembolaget (den finns inte i ordinarie sortimentet), och det förvånar mig inte alls då huvudingrediensen är honung som ju är ganska dyrt. Jag blev väldigt nyfiken och har bestämt mig för att damma av mina gamla bryggerikunskaper, som egentligen aldrig varit speciellt imponerande. Fast starkt blev det. :) Tyvärr gjorde jag mig av med all utrustning för över tio år sen så det blir till att införskaffa allt på nytt igen, men det är ingen överdriven utgift direkt.


Principen är kort och gott att man blandar humle, massor av honung (5.5 kg för en 25-literssats), vatten, kryddor (citron, bär eller vad man nu känner för, i mitt fall ingefära) och lite annat smått och gott, kokar upp det till en s.k. vört under en timme eller så. Sedan öser man i det i en jäshink tillsammans med jäst och vatten, sätter på locket och inväntar jäsningen som sätter igång relativt fort. Det finns olika sorters jäst beroende på vad man vill göra, för mjöd finns speciell mjödjäst för sött eller torrt mjöd, beroende på vad man föredrar. Torrt mjöd blir inte lika sött, beroende på att det jäser längre vilket i sin tur beror på att jästen klarar en högre alkoholhalt innan den dör, och då har större mängd socker (honung i detta fall) omvandlats till alkohol. Den söta jästen däremot dör tidigare och lämnar då efter sig ett mjöd som är sötare och lite alkoholsvagare, troligen runt 9% (motsvarande siffra för torrt mjöd är 13%, men det beror förstås helt och hållet på jästen och mängden honung). Sedan följer lite omtappningar varefter mjöden ska stå och klarna (jästen faller till botten) tills det slutligen är dags att buteljera och ha i lite socker (som sedan jäser lätt och skapar kolsyra med tiden). Processen är mer ingående beskriven i texten "Gör dig en öl av Malte Humlesson".


Jag har letat runt efter prisvärd honung som inte kommer från Långtbortistan (då vet man aldrig vad de blandat i, men troligen socker för att få ner priset) och den billigaste jag hittat var svensk honung på Lidl som kostar ca 45 kr per kg, dvs en kostnad på ca 250 kr för hela satsen. Bäst är så klart lokalodlad honung, men då får man sannerligen dricka mjöden med respekt sen...



Som en direkt forsättning på detta tänker jag försöka mig på cider till sommaren, i stället för att kassera brutala mängder äpplen från våra tre äppelträd som vi alltid gör varje år. Jag upptäckte nämligen till min stora glädje att vi har en råsaftcentrifug till vår köksassistent, alltså en tillsats som används för att separera juicen från skal, kärnor och annat elände. Äppeljuicen häller man sedan i jäshinken (eller om man så vill, en damejeanne som på den fina bilden jag gjort) tillsammans med ciderjäst och kanske socker (ska undersöka det sen), låter hela härligheten bilda ljuvlig alkohol under en tid framöver och häller sedan på flaskor som lagras ganska länge innan de kan avnjutas. Och så lite omtappningar därmellan innan bulteljeringen för att få bort bottensatsen förstås, allt enligt konstens regler.


Framtiden ser ljus ut!

Inga kommentarer: